2024.3.15
(INFORMATION)

ドバイ・リンクス 2024の審査員として代表の石井義樹がドバイへ行ってきました!
Representative Yoshiki Ishii Attends Dubai Lynx 2024 as a Jury Member!

代表・エグゼクティブ・プロデューサーの石井義樹が「ドバイ・リンクス 2024」フィルムクラフト部門の審査員としてドバイでの審査に参加してきました。「ドバイ・リンクス」は2024年3月5日〜6日の期間にドバイにて開催されたカンヌライオンズの姉妹フェスティバルです。MENA(ミーナ : Middle East and North Africa)と呼ばれる中東と北アフリカ地域最大のコミュニケーションアワードです。石井は3月2日の朝から現地に入り、3日と4日に丸2日間かけて審査をしました。

参加した石井のコメント

ドバイに初めて行きましたが、面白い都市でした。大都市でありながらダウンタウンの中心部から車で1時間弱で砂漠に出られるといったローカル感もある都市でした。ドバイ・リンクスの審査では、世界中から広告代理店のプロデューサー、クリエイティブ・ディレクター、プロダクションのプロデューサー、アニメのプロダクションの監督、CMの監督などが集まりました。石井が参加したフィルムクラフトの審査員は、ニューヨークから2名、チリから1名、ニュージーランドから1名、スペインから1名、オランダから1名、そして日本から石井というメンバーで、女性が4名、男性3名という構成でした。人種もダイバーシティを感じ、女性が多いのも今の特徴だと思います。

審査の過程もとても興味深い体験でした。
事前審査を2月から開始し、2/27までに審査員が各自web上で審査を終えます。全部のエントリー作品をチェックし、スコアを付け、それをドバイのホテルの会議室で2日間かけて議論します。

1日目はショートリストを作成、2日目はショートリストからブロンズ以上を決め、次はシルバー、そしてゴールド、グランプリを決めるという流れでした。話し合う中でいくつもの視点が出てきて、議論しながら審査を進めます。日本の作品は基本エントリーされていないので、日本の案件の後押しや文化的背景を話す必要がなく、その点気が楽な部分もありつつ、賞を獲ることの難しさや大変さがわかるので、適当には審査できないなという気持ちでした。

審査している時は集中していたので、ランチブレイク時や審査が終わった後の疲労感は、相当ありました。でも審査中は、アメリカでフィルムスクール時代に感じた、あの映画いいよね、どう思う?黒澤のさー、羅生門のパンフォーカスがさー、とか小津の東京物語のあの構図いいよね、とか、純粋に映画映像好きが話しているような瞬間があり、それはとても有意義な時間でした。

CEO and Executive Producer Yoshiki Ishii participated as a jury member in the Film Craft category of Dubai Lynx 2024. Dubai Lynx is the sister festival of Cannes Lions, held in Dubai this year from March 5th to 6th. It is the largest communication awards festival in the MENA region (Middle East and North Africa.) Ishii arrived on-site on the morning of March 2nd and spent two full days on March 3rd and 4th, participating in the judging process.

Comments from Ishii on attending

It was my first time visiting Dubai, which was an intriguing city. Despite being a major metropolitan area, it retains a local vibe, with the desert just under an hour’s drive from downtown. At the Dubai Lynx judging venue, producers, creative directors, production producers, animation directors, and commercial directors gathered from around the world. The jury for the Film Craft category, which I participated in, consisted of two members from New York, one from Chile, one from New Zealand, one from Spain, one from the Netherlands, and myself from Japan. The jury was composed of four women and three men, showcasing diversity in race and gender, reflecting current trends.

The judging process was a fascinating experience. Preliminary judging began in February, with judges completing their assessments online by February 27th. We checked all the entries, scored them, and then spent two days in a conference room at a Dubai hotel discussing them.

On the first day, we created a shortlist, and on the second day, we decided on bronze or higher from the shortlist, followed by silver, gold, and the grand prix. Various perspectives emerged during the discussions, guiding the judging process. Since Japanese entries were generally not submitted, there was no need to advocate for Japanese projects or discuss cultural backgrounds, which made things easier in some aspects. However, it also highlighted the challenges and difficulties of winning an award, giving us an awareness that judging responsibilities couldn’t be taken lightly.

I was deeply focused during the judging process, so I was admittedly very tired during lunch breaks and after the judging was completed. However, during the judging, there were moments reminiscent of my film school days in America, discussing favorite films like “Isn’t that shot from Kurosawa’s Rashomon amazing?” or “The composition in Ozu’s Tokyo Story is fantastic.” These moments, where film lovers purely discussed cinema, made for a very meaningful and valuable time.